Informații utile

Nu lăsă niciodată o parapantă să te ducă acolo unde mintea ta nu a fost cu cel puțin un minut înainte…

Un pilot bine informat este un pilot mai bine pregătit, va zbura în siguranță și va realiza multe și frumoase zboruri…

Aici poți să găsești diverse informații care te pot ajuta să te pregătești pentru zbor. Această pregătire poate începe cu câteva zile înainte de data stabilită pentru zbor, pregătirea planului de zbor depinzând în primul rând de condițiile meteo, restricțiile aeriene și alte informații specifice…

Aici se pot accesa diverse camere web-live

Câteva sfaturi utile, de care este bine să ți cont înainte de zbor dar și în timpul zborului:…

10 reguli pentru piloții de parapntă:


Info METEO

Cunoștințele de meteorologie sunt foarte importante pentru siguranță dar și pentru performanță în zborul cu parapanta. Înțelegerea principiilor și fenomenelor meteorologice nu este foarte grea, partea cu adevărat importantă și neaparat necesară este corelarea cunoștințelor cu observarea directă, pe pantă și în zbor și interpretarea corectă a informațiilor pe care le putem culege. Deci, citiți teorie, discutăm teorie, însă practica și experiența sunt de neînlocuit! Ne vedem la zbor…

Zborul cu parapanta depinde de evoluția condițiilor meteorologice, de aceea este foarte important să ne informăm cât mai bine în acest sens. Mai jos gasim câteva link-uri spre cele mai utilizate site-uri de meteo. O bună informare se poate face prin consultarea mai multor astfel de site-uri.

Stație Meteo Clopotiva

MeteoBlue

AccuWeather

Paragliding Earth

Paragliding Map

TopMeteo

WindGuru

XCMeteo

Stații Meteo

Thermals Detector

Camere Web Live

Satelite Weather

WindyTy

Zone de zbor

Trăim cu toții sub același cer… dar nu avem cu toții același orizont…

În principiu, cu parapanta se poate zbura aproape în orice loc… însă bineînțeles, există anumite zone, cu un climat și o conformație geografică favorabilă, în care sunt îndeplinite anumite condiții necesare realizării unor zboruri de durată, altitudine și distanță.

Piloții de parapantă frecventează aceste locuri de zbor aproape în fiecare weekend sau chiar și în timpul săptămânii. Instructorii și piloții-elevi își desfășoară activitatea în zone în care în primul rând se poate zbura în deplină siguranță, până la acumularea experienței de zbor care apoi, le permite să abordeze zone mai dificile.

Foarte important este și accesul la locul de decolare și aterizare.

Clubul și Școala ProAdrenaline organizează ieșiri la zbor și activități de instruire în multe zone din țară însă cele mai frecventate le vom descrie mai pe larg. Pe lângă frumusețile naturii, sunt puse în evidență și caracteristicile de zbor specifice fiecărei zone.

Informativ, le puteți studia accesând link-urile de mai jos:

Clopotiva

Satul Clopotiva se află așezat în sud-vestul depresiunii Hațegului, la doar 18 kilometri de Hațeg. Este atestat documentar încă din anul 1360. Odată ajuns aici poți să-ți stabilești cartierul general la una dintre multele pensiuni din zonă și să te apuci de excursii. Poți să ajungi relativ repede în munții Retezat, în Valea dinozaurilor, la Sarmisegetusa, sau la Cetatea Colț, sursa de inspirație a lui Jules Verne pentru romanul Castelul din Carpați. Din zona decolării poți admira pesaje extraordinare, frumosele lacuri și lanțul munților Retezat și bineînțeles poți zbura alătrui de piloții ProAdrenaline. Mai multe detalii aici.

Munții Parâng

Stațiunea turistică din Parâng este situată la 12 km de orașul Petroșani și se afla la aprox 1.800 de metri altitudine, fiind una dintre cele mai apreciate zone de către iubitorii zborului cu parapanta. În Parâng se poate ajunge pe șosea din Petroșani apoi cu telescaunul, al doilea ca lungime din țară după cel din Borșa. Masivul Parâng are cel mai înalt vârf numit Parângul Mare – 2.519 m, al treilea din țară ca altitudine, vârful Cârja – 2.405 m și vârful Parângul Mic – 2.075m. Pe potecile de munte, turistul dornic de cunoaștere află locuri de mare frumusețe, peisaje unice prin sălbăticia și grandoarea lor, lacuri alpine sau vârfuri semețe de munți, cabane foarte primitoare, o floră și o faună bogată. În plus, dacă dorește să admire de la înălțime toate aceste lucruri are posibilitatea de a zbura în tandem cu parapanta, împreună cu piloții de tandem ProAdrenaline. Mai multe detalii aici.

Stațiunea Straja

Stațiunea turistică Straja este localizată în județul Hunedoara, la o altitudine de 1445 de metri, în inima Munților Vâlcan, în zona Valea Jiului, la aproximativ 8 km de orașul Lupeni. La Straja se poate ajunge pe DN66, drumul ce leagă orașul Petroșani de Târgu-Jiu. La intersecția de la Livezeni se urmează pe DN66A indicatorul „Lupeni”. După aproximativ 20 de kilometri, în Lupeni se urmează indicatorul „Straja” și după ce parcurgi aproximativ 7 kilometri pe „Drumul Crucii”, ajungi în stațiunea montană. Ca alternativă, de la poalele muntelui o telegondolă modernă urcă în 10 minute pana la altitudinea de 1.390 m. Piloții Pro Adrenaline sunt prezenți aici atât pe timpul verii cât și iarna pentru zboruri de agrement în tandem. Mai multe detalii aici.

Șoseaua Transalpina

Supranumită și „Drumul Regelui“, drumul care coboară din cer… șerpuiește pe crestele Parângului, de la Novaci (Gorj) până la Sebeș (Alba), dezvăluind o priveliște de vis. Turiști din toată țara, dar şi din străinătate vin să vadă cu ochii lor drumul care şi-a făcut loc în inima naturii printre peisaje ameţitoare. Este cea mai înaltă şosea din România, având punctul cel mai înalt în Pasul Urdele (la 2145 m). Mai multe detalii aici.


Clopotiva

Clopotiva

Este o zonă deosebit de pitorească și foarte îndrăgită de piloții de parapantă datorită microclimatului format de câmpiile din zonă și munții Retezat. Accesul la decolare este ușor și zonele de aterizare foarte largi. Școala ProAdrenaline folosește foarte des această zonă pentru instruirea piloților elevi din stagiul 1, 2 și 3.

De multe ori, la Clopotiva petrecem adevărate vacanțe, având posibilitatea de a ne caza la pensiunile din zona, sau de a campa cu corturile în locuri minunate din mijlocul naturii.

Locuri de decolare

Locul consacrat pentru decolare (link hartă) se află la o altitudine de 1165 m ( 45°28’19.34″N; 22°48’37.86″E) cu orientare nordică, este ușor accesibil pe un drum pietruit dar bun. Decolarea este ușoară, cu suprafață mare și zone de siguranță. panta are o înclinare aproape optimă, fără obstacole în partea superioară. În partea inferioară există câțiva copaci care pot reprezenta o problemă dacă desprinderea de sol se face târziu.

O alta variantă pentru decolare, când vântul bate de S sau E este situată pe coordonatele ( 45°28’4.81″N; 22°48’19.33″E) la cota 1230. Această decolare este mai puțin folosită deocamdată.

Locuri de aterizare

Cel mai utilizat loc este foarte aproape de drum ( 45°29’17.52″N; 22°49’53.33″E) la o altitudine de 500 m. Zona, în mare parte este acoperită de culturi agricole pe care nu se poate ateriza. Piloții și instructorii Pro Adrenaline au reușit să facă o înțelegere cu unul din proprietarii terenurilor pentru a ne permite aterizarea pe terenul său. Locul este suficient de mare, însă trebuie avut grijă la copacii de pe marginea drumului și la linia de înaltă tensiune care este relativ aproape.

Alt loc de aterizare este pe panta-școală ( 45°29’39.64″N; 22°48’20.00″E) la cota 620. Suprafața este foarte mare, fără obstacole, cu acces auto. Se poate ateriza din orice direcție fiind foarte indicat pentru piloții începători.

O altă variantă de aterizare este situata pe valea Râul de Mori ( 45°27’53.53″N; 22°49’48.52″E) la cota 530. Acest loc de aterizare este suficient de larg, cu câteva obstacole reprezentate de copaci sau fire de curent, însă poate fi folosit în cazul în care ați pierdut altitudine și ați rămas pe vale fără termică.

Vă așteptăm cu drag să zburați alături de noi și să ne bucurăm împreună de acest loc deosebit de frumos…


Munții Parâng

Munții Parâng

Munții Parâng sunt o zonă foarte favorabilă zborului cu parapanta. Se pot face zboruri termice, de durată și XC.

Odată ajuns la telescaun ai două variante. Fie îți iei parapanta în spate, îți iei bilet și în aproximativ 25 de minute ai ajuns la debarcarea intermediară (pilonul 17) și de aici trebuie să te întorci pe jos timp de 5 minute până în Poieniță, sau dacă ai o mașină nu prea pretențioasă îți continui drumul spre Hotel Rusu, până unde drumul este asfaltat, apoi pe un drum nu prea ușor, după 15-20 de minute ajungi în Poieniță.

Locuri de decolare:

1 – Poieniță, la cota 1510, ( 45°23’21.33″; 23°27’38.10″E), între Vila Parâng și cabana lui Croco. Acces cu mașina (recomandat de teren) sau cu telescaunul până la coborârea intermediară (pilon 17) de unde trebuie să vă întoarceți timp de 5 minute. Este o zonă de decolare relativ ușoară. Direcțiile de decolare sunt N, W și S. Exclus decolarea pe E. Spațiu de decolare este mare pe toate cele 3 direcții, panta având o înclinațe favorabilă decolării. Pe direcția N și W nu sunt obstacole semnificative, liziera padurii începe la o distanță de minim 50 de m și diferență de nivel de 15 m. Pe direcția S decolarea se poate face în apropierea Cabanei lui Croco însă la 15 m sunt firele și stâlpii de telescaun care trebuie ocoliți cu viraj pe dreapta. Altă variantă pe S este decolarea de după telescaun însă asta presupune o coborâre de aproximativ 20 m. După decolare se poate ajunge ușor la zona de aterizare din Poienița Visul Imaginației, la cota 1096, ( 45°23’44.13″N; 23°26’37.85″E), sau se pot căuta și exploata ascendențele termice sau termodinamice din zona sau ateriza la 50 de m mai jos la Saivane, la cota 1410, ( 45°23’10.41″N; 23°27’27.17″E).

2 – Pârtia La Răzvan, decolarea se află la cota 1680, ( 45°23’5.09″N; 23°28’16.20″E) este situată în spatele sediului Salvamont. Acces cu mașina (recomandat de teren) sau cu telescaunul, aproape de decolare. Se poate decola numai pe direcția NW, dintre brazi. Pârtia are o lățime de aproximativ 20 m și înclinare puțin accentuată. Nu este recomandată începătorilor sau celor care nu au încă un control foarte bun al parapantei la decolare. După decolare, în funcție de altitudine se poate ateriza în Poieniță, la Saivane sau în Poienița Visul Imaginației.

3 – ”La băncuțe” este o zonă de decolare situată la cota 1850, ( 45°23’9.82″N; 23°28’57.16″E), pe curba de nivel spre vârful Cârja. Accesul se poate face cu masina (numai de teren) sau… pe jos. Se poate decola pe direcțiile NW, W și S. Este o zonă de decolare relativ ușoară, fără obstacole semnificative. Este o zonă preferată pentru decolare deorece se pot exploata mai ușor ascendențele termice din zona releului de telefonie și a releului Tv. Posibilități de aterizare multiple.

4 – Platoul Baciu, zonă de decolare situată la altitudinea de 1930 m, ( 45°23’17.21″N; 23°29’5.70″E). Accesul se poate face pe un drum foarte abrupt cu mașina de teren sau pe jos. Se poate decola pe direcțiile NNW, W și S relativ ușor, singurul obstacol fiind un stâlp metalic de teleschi pe direcția NNW. Posibilități multiple de exploatare a ascendențelor și posibilități multiple de aterizare.

5 – Vârful Parângul Mic, aflat la o altitudine de 2.075 m, ( 45°23’16.83″N; 23°29’27.57″E). Accesul se poate face cu mașina de teren, pe un drum abrupt și dificil sau pe jos. Aici se poate decola pe două direcții: SW și NE. Decolarea pe direcția SW se poate face ușor, suprafața este mare și zona de siguranță la fel. Decolarea pe NE este mai dificilă doar din cauza pantei abrupte, fără spațiu de renunțare în siguranță.

Locuri de aterizare:

1 – Poieniță, la cota 1510, ( 45°23’21.33″; 23°27’38.10″E). acest loc se poate folosi și pentru aterizare dacă doriți să nu coborâți la telescaun. este o zonă de aterizare relativ ușoară, se poate veni din orice direcție, în funcție de vânt. Singura problemă este generată de ascendențele termodinamice.

2 – Poienița Visul Imaginației, la cota 1096, ( 45°23’44.13″N; 23°26’37.85″E). Este o zonă de aterizare destul de des utilizată însă relativ dificilă pentru începători datorită rotoarelor care se pot forma cu vântul de S sau E. Pe direcția NW se pot forma ascendențe dinamice.

3 – Platou Jieț, la cota 780, ( 45°25’15.50″N; 23°25’17.10″E), este o zonă de aterizare ușoară, se poate ateriza din orice direcție, pe o suprafață destul de mare. Este aproape de șosea, recuperarea se poate face foarte ușor.


Straja

Stațiunea Straja

Stațiunea Straja este una din destinațiile preferate de turiști atât vara, pentru excursii și drumeții, cât și iarna pentru practicarea sporturilor de sezon (schi, snowboard) și petrecerea sărbătorilor de sfârșit de an.

Începând cu acest sezon de iarnă, piloții ProAdrenaline, își propun să dezvolte cât mai mult activitatea de zbor din aceasta zonă și să o facă cât mai cunoscută atât pentru iubitorii zborului cu parapanta cât și pentru pasionații de drumeții montane.

Stațiunea dispune de șapte pârtii de schi amenajate și dotate cu instalații de transport pe cablu, cinci dintre acestea având și instalație de iluminat pe timp de noapte. Vremea frumoasă oferă o panoramă splendidă spre Munții Retezat. Cazarea se poate facea în peste 300 de cabane, pensiuni și vile construite în ultimul timp.

Vă recomandăm cu căldură să încercați Pensiunea Turist, foarte aproape de telegondolă și teleschi, într-o ambianță plăcută și cu prețuri atractive. Pensiunea este chiar la pornirea pe pârtia Constantinescu, astfel în timpul pauzelor de schi, foarte ușor se poate servi masa sau intra pentru o scurtă relaxare la un ceai sau o cană de vin fiert. Masa este gustoasă, cu meniu la alegere, camerele sunt călduroase, suficient de mari, dotate cu baie proprie, Tv și acces wireless la internet, confortul fiind peste limita celor două stele. Personalul este deosebit de primitor și amabil. Aici se pot închiria echipamente și contracta servicii de monitor schi și zbor în tandem cu parapanta. -localizare hartă

Din stațiune se poate urca spre decolare către Varful Mutu (1714) și Vârful Straja (1855), pe timp de iarnă folosind instalațiile de transport pe cablu iar pe timpul verii accesul se poate face cu mașina (recomandat de teren).

Zona de zbor este cu un potențial imens, decolări pe multe direcții, altitudine mare, acces auto pe timpul verii și pe cablu în timpul iernii. Versant și multe văi cu expunere sudică, favorabile dezvoltării termicelor, creste lungi. Potențial mare pentru zboruri de distanță spre Târgu Jiu, Parâng, Retezat, creasta Oslea…

Locuri de decolare:

1 – Crucea Eroilor, la cota 1460 (45°19’2.30″N; 23°14’17.53″E). Decolarea se poate face pe direcția N sau NW, este relativ ușoară, spațiu de renunțare destul de mic dar totuși există. De aici, fără ascendențe, se poate ateriza în condiții normale doar pe platoul de lângă șosea (cota 737, 45°20’39.61″N; 23°12’48.35″E).

2 – Sosire teleschi I, la cota 1570, (45°18’45.11″N; 23°14’31.93″E) Acces auto vara și de pe teleschiul 5 iarna. Este un loc de decolare puțin mai dificil, nu are o zonă sigură de renunțare, este necesar un bun control al parapantei la decolare. Se poate decola pe direcția NNE sau W.

3 – Vârful Mutu, la altitudinea de 1714 m, (45°18’24.50″N; 23°14’44.05″E) este accesibil vara cu mașina și iarna de pe teleschiul 5. De la drum sau capătul teleschiului, dacă este necesar se poate urca pe jos 10-15 minute până în vârf. De acolo se poate decola aproape în orice direcție, mai puțin ENE, de-a lungul crestei. Este un loc de decolare relativ ușor, cu zone sigure de renunțare. Posibilități multiple pentru aterizare.

4 – Vârful Straja, la altitudinea de 1855 m, (45°18’29.41″N; 23°15’52.40″E), este accesibil vara cu mașina sau cu telescaunul și iarna numai cu telescaunul.. Se poate decola în orice direcție, relativ ușor.

Locuri de aterizare:

1 – Platou lângă șosea, la cota 737, (45°20’39.61″N; 23°12’48.35″E). Este locul de aterizare cel mai apropiat de telegondolă sau de șoseaua care urcă în stațiune. Este un loc de aterizare relativ dificil, cu o suprafață de 130/100 m însă este înconjurat de copaci înalți și fire de curent de joasă și înaltă tensiune. Direcția de aterizare poate fi dinspre W sau E. Nu este recomandat piloților-elevi sau piloților începători care nu dețin foarte bine controlul aterizării.

2 – Circuit motocros, la cota 640, (45°21’21.04″N; 23°14’8.06″E). Este un loc de aterizare relativ ușor, suprafață mare, fără obstacole semnificative. Se poate ateriza dinspre W, N și E. Atenție, cu vânt de S, locul se află relativ în rotor și la intensități mai mari ale vitezei vântului nu poate fi utilizat în siguranță.

3 – Crucea Eroilor, la cota 1460 (45°19’2.30″N; 23°14’17.53″E). Acest loc poate fi utilizat și pentru aterizare, fiind cel mai aproape de stațiune. Este un loc dificil pentru aterizare, se poate utiliza în siguranță, de preferință în condiții de vânt zero sau maxim 2 m/s, la intensități mai mari pe direcția S fiind în rotor iar pe direcția N în ascendență dinamică.

În stațiunea turistică Straja există un detașament de Jandarmerie Montană și un serviciu public Salvamont ce asigură atât ordinea și disciplina cât și protecția și acordarea primului ajutor în caz de accidente.


TransAlpina

Șoseaua TransAlpina

De-a lungul șoselei Transalpina, de la stațiunea Vidra, până la stațiunea Rânca, sunt multe zone unde se pot face zboruri cu parapanta într-un cadru deosebit de frumos.

Transalpina (DN 67C) străbate patru județe : Gorj, Vâlcea, Sibiu, Alba – traversând Munții Parâng de la sud la nord, altitudinea cea mai mare având-o în Pasul Urdele (la 2.145 m) pe o porțiune de aproximativ 20 de km, în județul Vâlcea, unde se prezintă ca o „șosea de creastă”. Șoseaua este foarte frecventată de turiști pe parcursul verii datorită peisajelor deosebite.

Zona de zbor are un potențial foarte mare pentru zborurile de XC, termicile fiind puternice și ușor de găsit.

De-a lungul șoselei sunt multe locuri de unde se poate decola cu parapanta, în funcție de direcția vântului.

Locuri de decolare:

Unul din locurile de decolare 1965 m, ușor accesibile se află la debarcarea din telegondola Transalpina Ski Resort. Din locul de debarcare se pot alege mai multe locuri de unde se poate decola, în funcție de direcția vantului. Decolarea este ușoară, cu suprafață mare, fără obstacole.

Locuri de aterizare:

Cea mai ușoară variantă de aterizare este pe malul lacului Vidra, 1290 m, în apropierea stațieie de îmbarcare în telegondolă.

Distanța aproximativă în linie dreaptă între decolare și aterizare este de 3,5 km și diferența de nivel este de 650 m.